Provocări in serviciile flexibile si DRT: guvernanță, operațiuni, sustenabilitate
1. Guvernanță:
Lipsa unui cadru de reglementare clar și integrat în planurile de mobilitate regională și urbană.
Proiectul DREAM_PACE, finanțat de Interreg Europa Centrală, vizează integrarea serviciilor DRT în metodologia SUMP pentru a promova soluții inovatoare.
2. Operațiuni:
Necesitatea integrării DRT cu alte servicii de transport (taxiuri, pooling) și adaptarea la nevoile comunităților locale.
3. Sustenabilitate:
Promovarea colaborării între sectoare, segmentarea mai bună a cererii și dezvoltarea de noi modele de afaceri care implică mai mulți actori.
În ceea ce privește abordările de guvernanță, în multe țări dezvoltarea unui cadru de reglementare care să definească domeniile de aplicabilitate ale acestora și să susțină dezvoltarea lor, inclusiv prin integrarea sistematică în planurile de mobilitate regionale, urbane și metropolitane (PRT, SUMP), lipsește sau este incompletă.
O integrare sistematică în planurile de mobilitate regionale și urbane, ar fi extrem de benefică pentru a face DRT mai important în rețele.
Unul dintre obiectivele proiectului DREAM_PACE (co-finanțat de Interreg Europa Centrală), lansat la începutul acestui an și care va dura doi ani, acoperind șase regiuni din cinci țări europene, este promovarea integrării DRT în metodologia SUMP pentru a susține aspectele inovative ale conceptelor DRT în rețelele de mobilitate regionale.
Operațional = integrarea cu transportul public, dar și cu alte servicii cu diferite grade de flexibilitate (de exemplu, taxi, pooling și alte servicii informale) este cheia pentru a modula serviciile la cerere în jurul nevoilor comunităților locale și teritoriilor cu caracteristici și obiective diverse, de la îndeplinirea nevoilor de conectivitate până la garantarea accesibilității în zonele izolate și grupurile de utilizatori vulnerabili.
Nu în ultimul rând, din punct de vedere al sustenabilității afaceriI, este esențial să se promoveze sinergii între diferite sectoare de politici, să se segmenteze mai bine cererea și tarifele, să se promoveze noi modele de afaceri collaborative, care implică actori diferiti, acolo unde este cazul.
Concluzie:
Transportul la cerere este o soluție inovatoare pentru accesibilitatea și conectivitatea în mobilitate. Pentru o integrare eficientă, este esențială dezvoltarea reglementărilor, adaptarea la cerințele comunității locale și promovarea unor modele sustenabile de afaceri.
Cristian Radu
|