Ce sunt serviciile flexibile și DRT?
Ce sunt serviciile flexibile și DRT?
|
Duminică, 26 Ianuarie 2025 |
Prin servicii flexibile înțelegem acele servicii complementare transportului de masă care adaugă elemente de flexibilitate ofertei de transport în spațiu și timp. În spațiu, aceste servicii se integrează în zonele și relațiile (de exemplu, primul și ultimul kilometru, sau transportul „din ușă în ușă”), care nu sunt deservite de oferta tradițională, iar în timp, ele completează oferta existentă în momente în care serviciile cu orare și trasee fixe sunt costisitoare și ineficiente în satisfacerea cerinței.
Transportul public tradițional operează pe trasee fixe, stații și orare stabilite, în timp ce serviciile flexibile DRT de obicei nu folosesc aceleași trasee, stații sau chiar orare..
Aceste caracteristici fac serviciul DRT mai adecvat în a răspunde nevoilor de mobilitate ale utilizatorilor, nu doar în zonele cu cerere scăzută, ci și în perioadele cu cerere scăzută (weekenduri, sărbători și nopți).
Modele operaționale ale serviciilor DRT
Există patru concepte principale:
1. Deviere de traseu cu stații fixe
Acest model presupune existența unui traseu principal fix, pe care vehiculul îl urmează, dar cu posibilitatea de a devia pentru a ridica sau lăsa pasageri la stații suplimentare, prestabilite. Este o combinație între un traseu fix și flexibilitate localizată, fiind utilizat în zone cu densitate scăzută, pentru a îmbunătăți accesibilitatea.
2. Deviere de punct cu stații fixe
În acest caz, vehiculul operează cu o serie de puncte predefinite (de exemplu, stații), dar traseul dintre acestea variază în funcție de cererea pasagerilor. Această metodă permite o adaptabilitate mai mare comparativ cu modelul precedent și este ideală în zone urbane sau semiurbane cu cerere variabilă.
3. Transport la cerere pe destinație
Vehiculele sunt programate să ofere servicii bazate pe cererea specifică a utilizatorilor către destinații fixe. Este frecvent folosit în contextul unor nevoi recurente, cum ar fi transportul angajaților către un parc industrial sau studenților către campusuri universitare.
4. Transport pur la cerere
Acest model reprezintă cel mai înalt grad de flexibilitate. Nu există trasee sau stații fixe, iar vehiculul răspunde cererilor în timp real, transportând utilizatorii din punctul A în punctul B. Este utilizat adesea pentru servicii premium sau în zone cu densitate foarte redusă.
Piața serviciilor DRT
• La nivel global, există aproximativ 870 de proiecte DRT studiate, din care, aproape o treime sunt în Europa.
• 70% din proiecte, sunt utilizate în transportul public tradițional, dar există și aplicații precum paratransit sau soluții B2B.
Paratranzitul este un serviciu public de transport partajat, conceput ca o "plasă de siguranță" pentru persoanele care, din cauza dizabilităților, nu pot utiliza autobuzele cu trasee, pentru toate sau unele dintre călătoriile lor. Un diagnostic specific sau utilizarea unui dispozitiv de mobilitate nu garantează automat eligibilitatea pentru paratranzit.
• Majoritatea proiectelor implică mai puțin de 5 vehicule, dar în Germania, Marea Britanie și Franța există proiecte mari, cu peste 100 de vehicule.
• Aplicații și beneficii DRT
• DRT oferă soluții reale pentru conectivitate, mai ales în zonele cu cerere redusă și densitate mică a populației. Utilizările principale includ: servicii nocturne și în afara orelor de vârf, în zone urbane, conectivitate periferică către rețeaua principală de transport public, soluții B2B pentru companii mari, transport medical non-urgent, servicii turistice și recreative.
DRT contribuie la utilizarea mai eficientă a resurselor de transport public, acoperind cerințe de mobilitate inaccesibile prin opțiunile tradiționale.
Cristian Radu
|
|
IAA Transportation 2024
IAA Transportation 2024
|
Miercuri, 22 Ianuarie 2025 |
Prima ediție a evenimentului IAA Transportation (anterior cunoscut ca IAA Commercial Vehicles) a avut loc în 1897 la Berlin, Germania. Inițial, evenimentul a fost dedicat exclusiv automobilelor, dar ulterior s-a extins pentru a include vehicule comerciale, autobuze, autocare și soluții de transport și logistică. De-a lungul timpului, IAA s-a împărțit în două evenimente distincte: IAA Mobility, axat pe automobile, și IAA Transportation, dedicat vehiculelor comerciale și soluțiilor de transport.
Ediția din anul a 2024 a evenimentului IAA Transportation, desfășurată între 17 și 22 septembrie la Hanovra, a pus accentul pe inovațiile din domeniul transporturilor comerciale și al logisticii, cu un interes deosebit pentru electrificare și soluții sustenabile. Deși prezența producătorilor de autobuze a fost modestă, expoziția a adus în atenție modele și tehnologii care marchează tranziția către vehicule fără emisii.
Iată cateva lansări și inovații importante, in cadrul evenimentului:
Daimler Buses:
A prezentat eCitaro K, un autobuz electric compact de 10,6 metri, ideal pentru utilizare urbană și în spații înguste. Vehiculul oferă o capacitate maximă de 84 de pasageri și este echipat cu baterii de 4 până la 6 module (392-589 kWh), asigurând o rază de viraj de 17,3 metri. Configurația de baterii permite autonomie extinsă și încărcare adaptabilă la diferite scenarii.
King Long
Prototipul Merry Combo a impresionat prin designul său modern și capacitatea de transport de 55 de pasageri. Cu o baterie de 528 kWh și o autonomie de 516 km, autocarul este gândit pentru transportul pe distanțe lungi. Suspensia frontală independentă ZF și motorul electric cu până la 480 kW evidențiază tehnologia de ultimă generație.
Wisdom Motor
A adus două vehicule pe hidrogen: autobuzul interurban U12FC200 (cu o celulă de combustibil Ballard de 200 kW și baterie CATL de 58 kWh) și un autocar de 55 de locuri. Vehiculele oferă rezervoare de hidrogen la 700 de bari, asigurând o capacitate de până la 44 kg și o autonomie considerabilă.
Bluebus (Franța):
A expus autobuze electrice compacte de 6 și 12 metri, continuând tradiția vehiculelor eficiente și prietenoase cu mediul.
Iveco Bus și ZF
Colaborarea lor s-a concretizat în lansarea unei noi generații de soluții de mobilitate electrică, inclusiv axe electrice și transmisii avansate. Această schimbare marchează trecerea de la soluțiile Siemens la cele dezvoltate intern.
Producători și Prototipuri Remarcabile:
Habas (Turcia)
A prezentat modele precum Alfa City E (autobuz electric urban de 8,2 metri), Alfa Lux E (autocar midi electric) și ComfortCity H2 (autobuz urban de 12 metri cu celule de combustibil și motor electric Voith).
Scania și Higer
Seria Fencer, produsă în colaborare cu Higer, marchează debutul comercializării autobuzelor electrice Scania în Germania.
CATL
Sistemul de baterii Tectrans, cu o densitate energetică de 175 Wh/kg, a fost special conceput pentru autobuzele de lungă distanță. Bateriile optimizează consumul de energie și asigură performanțe constante în condiții de operare extreme.
Premiul „Autobuzul Anului 2025”
Câștigătorul Solaris Urbino 18 Hydrogen, un autobuz articulat alimentat cu hidrogen, a fost recunoscut pentru tehnologia sa avansată și contribuția la mobilitatea sustenabilă. Este pentru prima dată când un vehicul cu hidrogen câștigă acest prestigios premiu.
IAA Transportation 2024 a evidențiat tendințele emergente din industria transportului public, cu un focus pe electrificare, hidrogen și soluții de mobilitate sustenabilă.
Deși numărul producătorilor de autobuze a fost mai mic decât în anii precedenți, modelele și tehnologiile prezentate sugerează un viitor promițător, axat pe reducerea emisiilor și creșterea eficienței operaționale.
Cristian Radu
|
|
Vine RyanAir la AIBG
Vine RyanAir la AIBG
|
Sâmbătă, 28 Decembrie 2024 |
Aeroportul Internațional Brașov-Ghimbav este o investiție strategică a județului Brașov care pe termen lung va duce la dezvoltarea economică a zonei noastre.
Ca orice obiectiv economic aflat încă la început de drum, în activitatea sa pot interveni anumite probleme – așa cum este și suspendarea temporară a zborurilor Fly Lili, însă acestea nu sunt nerezolvabile. Conducerea Aeroportului a informat Consiliul Judeţean Braşov că se află în discuții avansate cu alte companii aeriene şi că de anul viitor sunt şanse să fie adăugate noi destinații operate de la Ghimbav.
Perioada de iarnă este, de regulă, mai dificilă pentru piața aeriană din întreaga lume, dar echipa de conducere a AIBG împreună cu conducerea companiei care operează acest obiectiv strategic ia toate măsurile pentru a depăși cu bine acest impas temporar.
De anul viitor, compania Wizz Air – care continuă să opereze la Ghimbav, își va crește numărul de destinații, acestora urmând să li se adauge destinațiile cu care va veni la Braşov un alt operator important, RyanAir.
În plus, la începutul lui 2025, conducerea AIBG va avea discuții mai intense cu Transavia, o divizie a Air France, pentru demararea cursei de linie Brașov – Paris. Aceste noi curse vor crea un nivel de încredere ridicat pentru Aeroportul de la Ghimbav în rândul companiilor aeriene, astfel încât acestea să vină să opereze la Brașov.
În paralel, managementul AIBG poartă negocieri cu operatorii din turism de pe diverse segmente pentru adaptarea ofertei turistice și promovarea destinațiilor-emblemă ale Brașovului.
Nu au fost abandonate nici discuțiile pentru extinderea componentei militare a aeroportului, ceea ce va face din Ghimbav unul dintre cele mai importante aeroporturi NATO din Europa.
Pentru Consiliul Judeţean Braşov, toate acestea sunt premise sigure că investiția Judeţului Braşov şi a comunității brașovene își va atinge în câțiva ani obiectivul pentru care a fost realizată, şi anume acela de a face din Brașov și din zonele limitrofe o destinație importantă pentru turiștii din toate colțurile lumii.
|
|
„Sacul lui Moș Crăciun" a dus magia sărbătorilor de iarnă în centrele de plasament
„Sacul lui Moș Crăciun" a dus magia sărbătorilor de iarnă în centrele de plasament
|
Vineri, 13 Decembrie 2024 |
Sacul lui Moș Crăciun a ajuns, încărcat cu daruri, la copiii din centre de plasament din județul Brașov, spre încântarea tinerilor beneficiari. Magia sărbătorilor de iarnă a fost dusă în centre de către Asociația Comunitară Transilvania Expres, care a desfășurat a XI-a ediție a campaniei umanitare „Sacul lui Moș Crăciun".
De peste 10 ani, pentru membrii Asociației Comunitare Transilvania Expres luna decembrie înseamnă efort și dăruire pentru a surprinde copiii instituționalizați cu cadouri mult dorite și cu mese îmbelșugate, în apropierea Crăciunului.
De la an la an, provocările financiare fac ca această misiune nobilă să fie tot mai grea. Cu toate acestea, Sacul lui Moș Crăciun s-a umplut și în a XI-a ediție a acțiunii cu daruri numeroase și felurite: coșuri de baschet, porți și mingi de fotbal, jocuri, cărți, articole de îmbrăcăminte, încălțăminte, lenjerie intimă, produse de igienă și îngrijire personală, fructe, multe dulciuri și snackuri, sucuri, vitamine, produse lactate și alte produse alimentare.
„Spiridușii” Moșului au oferit cadouri copiilor de la 9 centre de plasament din Tărlungeni, Teliu, Lunca Câlnicului, Hărman, Râșnov, Zărnești, municipiul Brașov și de la Mănăstirea Mărcuș (în total, 120 de copii și tineri), precum și celor 80 copii de la Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă „Brădet”.

Pe această cale, dorim să le mulțumim tuturor sponsorilor, a căror listă este deschisă de: VGP PARC INDUSTRIAL BRAȘOV și BENCHMARK.
Datorită lor, tradiția nobilă a Sacului lui Moș Crăciun a continuat în 2024. Acestora li s-au alăturat și persoane fizice, care au sponsorizat acțiunea cu produse sau sume de bani, după posibilități, fapt pentru care ținem să le mulțumim și lor. De asemenea, aducem mulțumiri pentru sprijinul acordat de personalul Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Brașov, sub conducerea doamnei Julieta-Aurelia Gîrbacea, doamnelor Raluca Tăreanu – Șef Complex Servicii Tărlungeni și Daniela Zavastin – Șef Complex Servicii Piatra Craiului.
Le dorim sărbători binecuvântate tuturor și îi așteptăm să ni se alăture și la edițiile viitoare ale evenimentului”, au transmis reprezentanții Asociației Comunitare Transilvania Expres.
|
|
|